Po zimowym spacerze, prócz gorącej kąpieli, warto zjeść lub wypić coś ciepłego. Kiedy nie mamy ochoty na herbatę, a na kawę jest już za późno, pyszną alternatywą będą soki na ciepło. Jak je zrobić i z jakich owoców, dowiecie już za chwilkę.

Najważniejszym założeniem robienia soków na ciepło, jest niedopuszczenie do wrzenia zawartości garnka. Sok powinien być podgrzany do temperatury, w jakiej chcemy go spożyć. Większość witamin w wysokiej temperaturze wygotowuje się, zaś sam sok traci soczysty smak. Osoby cierpiące na ból gardła powinny wystrzegać się gorących napojów i tych bardzo zimnych. Lekko podgrzany sok nie tylko doda energii i witamin, ale i uśmierzy ból gardła i zlikwiduje jego suchość.

Owoce do ciepłego soku

15319453_605396979647180_1700654161_nJeżeli chodzi o mix, który przepuszczamy przez wyciskarkę, a następnie podgrzewamy, warto nastawić się na owoce sezonowe. Ciepłe soki i napoje pije się głównie zimą i jesienią, a te pory roku obfitują w urodzaj cytrusów i jabłek.
>>>Zobacz też: Przepisy na sezonowe cytrusy.

Aby podkręcić działanie ogrzewające soku, nie bójmy się dodawać do niego przypraw korzennych, które to właśnie z jabłkami i cytrusami smakują najlepiej. Dodatkowo podkręcają metabolizm i sprzyjają odchudzaniu.
Owocem idealnym na podgrzewany sok będzie również aronia.
Pamiętajmy jednak, aby ją zamrozić, jeżeli kupiliśmy świeże owoce. Ten proces pozbawi je goryczy, sok będzie smaczniejszy i, co najważniejsze, dzieci wypiją go z przyjemnością. A aronia to skarbnica zdrowia i witamin.
Sokowe mixy to oczywiście Wasza dowolność, lecz to właśnie cytrusy, jabłka i aronia sprawdzą się najlepiej, jako naturalny rozgrzewacz.

Przepisy na soki na ciepło

Ciepły sok z aronii

Pół kilograma aronii mrozimy, najlepiej przez dwa dni, następnie odmrażamy i wyciskamy z niej sok w wyciskarce. Otrzymany napój przelewamy do garnuszka, dodajemy łyżkę syropu z agawy i podgrzewamy do temperatury odpowiadającej naszym upodobaniom.

Korzenny sok jabłkowy
cynamon
5 jabłek myjemy i wyciskamy z nich sok w wyciskarce. Wlewamy do garnuszka, dodajemy 1 goździk, szczyptę cynamonu i pół łyżki syropu z agawy. Podgrzewamy do odpowiedniej temperatury.

Cytrusowy grzaniec bez alkoholu

Szklanka świeżo wyciśniętego soku pomarańczowego
1/8 szklanki wody
3 łyżeczki naturalnego miodu
Szczypta imbiru w proszku
2 goździki
Laska cynamonu
1 gwiazdka anyżu

Wszystkie składniki, oprócz miodu, wymieszać w garnku i maksymalnie podgrzewać, ale nie dopuścić do wrzenia. Po podgrzaniu dodać miód i wymieszać.

Herbatka pomarańczowo-aroniowa

Z 300 gramów aronii i 5 pomarańczy wyciskamy sok. Wlewamy do garnuszka, dodajemy łyżkę brązowego cukru i podgrzewamy.

Dlaczego warto pić ciepłe soki?

Ciepłe napoje rozgrzewają, ułatwiają zaśnięcie i są zbawieniem podczas choroby. Witaminy zawarte w sokach nie tracą swoich właściwości podczas lekkiego podgrzania. Zimą, kiedy nasze gardło i odporność są wystawione na próbę, warto pić codziennie jedną szklankę soku z cytrusów, chociażby z powodu sporej zawartości witaminy C. Podgrzany sok posiada więcej właściwości leczniczych, niż ciepła herbata z miodem. Jeżeli lubimy pikantny smak imbiru, każdy napój możemy łączyć z jego korzeniem, co sprawi, że zyskamy dodatkową porcję witamin, a nasz organizm będzie bardziej efektywnie bronił się przed wirusami.